lørdag 4. august 2012

Forventninger

Jeg tror at alle mennesker har behov for å sette ting i bås... Spesielt setter vi andre mennesker i bås, det blir en slags forklaring. Akkurat som om vi kan forstå noen ut i fra hva vi ser de som. Vi plasserer mennesker i bås ut fra forskjellige kriterier; hvordan de oppfører seg, hvor de kommer fra, hva de jobber med osv. Vi gjør det nok helt automatisk, uten å tenke over det plasserer vi mennesker i et forsøk på å forstå dem og samtidig følger det ofte på fordomsfulle holdninger. Vi stempler mennesker og håper de vil oppføre seg som forventa. Vi har ulike forventninger til de ulike gruppene. Selv har jeg stemplet psykiatrisk pasient, et stempel jeg kanskje aldri blir kvitt. Når andre får vite hvor jeg er så virker det som om det letter ting litt, de har forstått meg, plassert meg på ei hylle. De har forventninger og det letter på trykket, de "veit" hva som kommer. Og hva gjør vi når noen ikke lever opp til disse forventingene? Vi blir sjokkerte. "Hva? Har ikke hun fullført høgskolen, hun som bare fikk 6-ere på ungdomsskolen?"
Jeg tror vi prøver å forenkle verden, for å gjøre den mer håndgripelig, noe vi kan forstå. Verden er så utrolig komplisert og ufattelig så vi gjør vårt beste, vi plasserer i båser, stempler med rund hånd og forventer at de som jobber i kassa på Rimi er litt dumme og at universitetsprofessorer aldri vil snyte på skatten. Og i mange tilfeller har vi rett, mennesker er som vi forutser, men ofte glemmer vi at alle kommer med mer enn ett stempel, vi passer i mer enn en bås, og livet er som regel en gåte for alle. Hvilke båser blir du plassert i?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar